Your basket is currently empty!
Murasaki Co., Ltd. е основана през юли 2014 г. от г-н Дайсуке Асаи. От самото начало компанията се занимава с внос и дистрибуция на три аудио марки – Amazon Audio, Solid Core Audio и Durant Tonearms. През 2018 г. обаче започнаха да предлагат и продукти под собствена марка – две фоно дози (моно и стерео) и трансформатор за повишаване на напрежението. За този преглед получихме комплект, състоящ се от стерео фоно доза MURASAKINO SUMILE MC и трансформатор за повишаване на напрежението NOBALA.
“Sumile” и “Nobala” са наградени с GOLD FINGERPRINT от High Fidelity
В японското аудио производство фоно дозите са една от специалностите. Всъщност повечето фоно дози днес са направени в Страната на изгряващото слънце от дузина или повече изключителни майстори, или по-скоро, артисти. От време на време, дори сред техния ексклузивен кръг, трябва да се появи нова кръв, както е в случая с този тест на сензационния дебют на Murasakino. Трябва да призная, че когато получих този пикап от полския дистрибутор, той беше пълна загадка за мен. Името не ми говореше нищо. Кутията за представяне беше малка и, както почти винаги при японските продукти, много добре изработена. Клиентът веднага разбира, че това е луксозен продукт. Аудиофилите се отнасят към опаковките по различен начин. Някои смятат, че изисканите елегантни опаковки са просто изхвърлени пари. Други искат да се почувстват специални от самото начало и оценяват това, че производителят ги уважава и изразява това чрез начина, по който продуктът пристига. Докато при усилвател или високоговорител най-важната характеристика на опаковката е здравината, за да достигнат вътрешностите до клиента в перфектно състояние, по-малки компоненти като фоно дози или аксесоари като красиво опакованата подложка и държач за плочи Harmonix често са малки шедьоври. Те определено заслужават повече от обикновена кутия. Особено когато идват от Япония, можем да предположим, че вече този първи контакт ще бъде изключителен. Това беше случаят с Murasakino Sumile MC, който пристигна в проста, елегантна, но също така и интригуваща кутия. И най-важното, тя перфектно защити деликатния пикап вътре.
Този аспект беше донякъде предвидим, имайки предвид произхода, така че истинската изненада дойде след отварянето на кутията. Вътре намерих фоно доза в доста екзотичен, но интригуващ цвят. Въпреки че името Sumile би подсказало какво да очаквам, ако човек говори японски, аз бях напълно неподготвен за тяло в виолетов цвят със златни акценти. Това я направи най-оригиналната фоно доза, с която някога съм се сблъсквал. Повечето изглеждат скромни, ако не и незабележими поне за неопитното око. В този случай създателят на Murasakino гарантира, че неговият продукт ще привлече вниманието на всеки, който го види. Честно казано, нито виолетовото, нито златното са сред любимите ми цветове, но въпреки това се влюбих в Sumile MC от пръв поглед, още преди да съм я чул. Такава цветова комбинация може да се смята за провокативна или закачлива. Със сигурност изпраща ясно послание към конкуренцията: Аз съм различен и това е моето предимство! Така приключението ми с тази японска фоно доза започна като повечето филми на Хичкок — със земетресение — и след това добави напрежение, макар че в този случай беше по-скоро релаксация и удовлетворение, изградени на слоеве.
Преди да започна слушателските си сесии, реших да потърся информация за дизайнера. В крайна сметка това беше рядък случай на нова марка, която се появява от нищото и започва присъствието си на нашия пазар с голям взрив, целящ да се конкурира с най-добрите от най-утвърдените колеги. Г-н Дайсуке Асаи започва аудио приключението си, когато сглобява лампов усилвател в университетските си години. По-късно работи в Denon Lab, а след това в A&M Limited, по-известна с търговското си име AirTight. Именно тук, под ръководството на г-н Ишигуро, нашият дизайнер събира голяма част от знанията и опита си. Като че ли това не е достатъчно, Асаи-сан е и аматьор музикант, който свири на обой. Няма нужда да убеждавам читателя, че интимното познание на истинския звук на инструментите е огромен актив, когато човек проектира и изгражда компоненти, които се опитват да имитират жива музика. Времето в A&M Limited позволило на г-н Дайсуке да събере необходимите знания и опит, но дошло на цената на малко или никакво свободно време за собствените му проекти. Затова той най-накрая взел трудното решение да напусне AirTight и да създаде собствена фирма, наречена Murasakino Ltd.
Както се чете на уебсайта, „… Sumile не е натоварена с излишни технологии или редки материали. Вместо това, чрез нашата ангажираност към основното качество, това е върховният аналогов продукт.“ Както подсказва наименованието Sumile MC, това е фоно доза с подвижна бобина. Още от самото начало добавяме много ниско вътрешно съпротивление от само 1,2Ω, постигнато чрез малък брой намотки. Решението изглежда просто, но има последици. По-ниското съпротивление означава по-нисък изходен сигнал. От своя страна това изисква повече усилване в свързания фоно предусилвател, което води до по-високо ниво на нежелан шум и по този начин до изкривяване. Разбира се, възможно е да се проектира висококачествен фоно предусилвател или трансформатор за повишаване на напрежението, а на пазара има няколко такива. В крайна сметка, Sumile MC не е единственият пикап с ниско изходно напрежение. Все пак, малко по-високият сигнал на фоно дозата позволява на потребителя да избере последващия усилвател от по-широк набор от налични модели. За да избегне необходимостта от прекалено високо усилване, г-н Асаи се увери, че въпреки ниското съпротивление, неговият продукт все пак предлага сравнително високо 0,35mV, за да работи правилно с почти всеки MC фоно предусилвател. Разбира се, това не променя факта, че тя трябва да бъде съчетана с най-добрия възможен партньор, за да разгърне пълния си потенциал.
Материалите, използвани в конструкцията на тази фоно доза, са подбрани с мисъл за най-добро представяне. Затова основата на този пикап, т.е. горната плоча, обърната към главата на рамото плюс вътрешната част, към която се прикрепват генераторът и бобината, са от неръждаема стомана, а не от алуминий, както при повечето други фоно дози. Стоманата е по-твърда, но и по-трудна за обработка, поради което е по-малко популярна от алуминия. В случая на продукт, който се стреми да се конкурира с най-добрите, стоманените части са позлатени. Идеята идва от духови инструменти, за които такава процедура се извършва за постигане на желаната резонансна честота на материала. Това се превежда в по-богат звук. Въпреки че не намерих тази информация на уебсайта, изглежда, че външното виолетово тяло е от алуминий. Sumile MC разполага с неодимов магнит, кантилевер от бор и диамантен стилус със полу-контакт. Също така е оборудвана със защитно покритие за стилуса. В допълнение към фоно дозата, презентационната кутия съдържа винтове и ключ, необходими за монтирането към главата на рамото.
Моят заем беше девствен, така че ще отнеме поне няколко десетки часа за разиграване. Обикновено, когато започнете с нов пикап, чувате ограничения. Звукът няма да бъде особено отворен, а по-скоро леко замъглен, ще липсват детайли, ще има липса на богатство и резолюция, ще страда от леко неуправляем бас и т.н. Всички тези аспекти се обръщат, когато механиката на фоно дозата се утаи и заработи оптимално. Затова винаги когато получа напълно нов пикап, често използвам специална плоча от немския специалист Clear Audio, която ускорява разиграването. Нейните специални сигнали принуждават стилуса и окачването му да работят интензивно, което ускорява достигането на правилната съвместимост.
Този път любопитството победи, тъй като не всеки ден имам възможността да слушам напълно нов продукт от марка, за която никога не съм чувал, и която в този конкретен случай вече беше направила шум на доста йерархичен пазар. След като проведох обстойна настройка с помощта на шаблона Acoustical Systems SMARTractor, реших да направя първи впечатления от този малък виолетов къс японско аудио изкуство. Инсталирах я първо на рамото Cantano T, монтирано на масата Cantano W. По време на тази сесия използвах моя отличен фоно предусилвател GrandiNote Celio MkIV, но също и един от най-добрите, брилянтният Tenor Audio Phono 1. По-късно преместих Sumile MC на моя грамофон JSikora Standard Max с тонарм Acoustical Systems Aquilar и фоно кабел KBL Sound Red Eye Ultimate. Наскоро осъзнах, че вече съм прегледал близо 1000 различни hi-fi компоненти и от тях, само много малък процент са направили толкова голямо първо впечатление. В краткия списък, който го направи, намираме големи имена като Kondo’s Souga и Kagura, Tenor Audio Phono 1, LampizatOr’s Golden Gate, Ypsilon’s VPS100, AirTight’s PC3 и може би още два или три други. Заслужава да се отбележи, че получих всички тях напълно разработени, което работеше в тяхна полза. Както можете да оцените сега, Murasakino фоно дозата пристигна с предплатена членска карта за моя личен клуб на най-впечатляващите компоненти. Колкото повече слушах, толкова по-сигурен бях, че наистина принадлежи там.
Тези първи впечатления бяха много различни от обичайните преживявания с други нови фоно дози. Още от първата плоча бях изумен от огромния поток информация, който стилусът вече извличаше от канала. Чистотата и прозрачността на представянето бяха забележителни. Това се отнасяше основно за високия диапазон, който беше невероятно разрешаващ, отворен и ефирен, но същевременно гладък, без дори намек за агресия и—изненадващо заради новостта на пикапа—без зърнистост. Недостатъците, ако въобще мога да ги нарека така, бяха главно в долния среден диапазон и баса, които възприех като липсващи тежест и богатство, въпреки че контролът на ниските честоти вече беше много добър. Дори по време на леко изместване в тоналния баланс, не възприемах звука като прекалено ярък или сух. Резолюцията беше впечатляваща, звукът от самото начало беше добре слоест и дори тези по-дълбоки слоеве, които по-често липсват на прецизност, вече бяха богати на детайли. Въпреки че някои аспекти на звука не бяха (все още) перфектни, реших да не губя време със специалната плоча за разиграване на Clear Audio. Вместо това предпочетох да се насладя на музиката и в някои случаи дори да преоткрия познати заглавия.
Поради това можах да наблюдавам процеса на разиграване през следващите дни. Звукът постепенно се насищаше и придобиваше тежест, долният бас, който първоначално само леко индикираше, се разрасна до пълна мощност и удар и по този начин успяваше да предаде дори големите симфонични тутти или когато AC/DC изпълняват своята енергична интерпретация на Rock‘n’Roll. Постепенно тоналният баланс се измести надолу и накрая достигна номиналната позиция, известна като неутрална, и остана там. За разлика от някои случаи на неутрални компоненти, не възприех звука като студен. Той беше точно такъв, какъвто трябваше да бъде: естествен, плавен и кохерентен. Най-малките промени по време на разиграване се случиха в високите честоти. Невероятният поток от информация, откритостта и гениалната резолюция останаха, но бяха допълнени с вид елегантност или класа, която ме накара да спра да мисля за тези характеристики и вместо това да се насладя на изтънчеността, деликатността и силата (когато е необходимо) на горния среден диапазон и високите честоти. Такава комбинация от звукови качества може да изглежда невъзможна, но в този случай високите честоти понякога бяха кадифени, за да предадат прекрасно деликатността на ридаеща цигулка, само за да представят също толкова убедително остър, мощен, енергичен, почти абразивен звук на тромпет или зашеметяващото изпълнение на барабанист, който разбива чинелите си, сякаш животът му зависи от това. С други думи, Murasakino Sumile MC успяваше да достави спокоен, изтънчен звук, но когато беше необходимо, също така удряше силно, даваше ритници и захапваше здраво за енергични, вълнуващи и невероятно добре контролирани изпълнения.
С напредъка на процеса на разиграване, Sumile MC още повече подобри диференциацията на тембъра и микро и макро динамиката. Вече невероятният поток от детайли и нюанси продължи да нараства, разкривайки, наред с други неща, все повече и повече скрити акустични детайли, до степен, с която малко фоно дози, които познавам, биха могли да се конкурират. Много рядко се случва заемна фоно доза да разкрие непознати досега детайли на записи, които познавам почти наизуст, така че беше ясно още на този етап, че Murasakino Sumile MC принадлежи към тази уникална категория аудио продукти, които не само успяват да зарадват слушателя с изключително представяне, но и го издигат на ново ниво на лично музикално изживяване.
Един от елементите, който ме радваше все повече и повече с почти всеки албум, беше тази абсолютно неограничена, свободна доставка на почти всяка музика. Нямаше значение дали става въпрос за две акустични китари, соло вокал, струнен квартет, рок група или голям симфоничен оркестър. Sumile MC се държеше като патица във вода, независимо от ситуацията. Единственото условие беше поне добро (не непременно много добро) качество на записа/плочата и прилично физическо състояние на винила. Винаги когато поставях такава плоча на въртящата маса и спусках стилуса, било то RCA, Decca, Three Blind Mice или дори полски записи, Sumile MC извличаше слой след слой за плавно, живо и забележително музикално цяло, което държеше усмивка на лицето ми през целия ден. В това отношение ми напомни за моята AirTight PC3, която също не се интересува от музикални жанрове. Въпреки че покупката на PC3 по онова време беше сбъдната мечта и само много малко фоно дози можеха да се сравнят или надминат нейните възможности, този път нямах съмнение, че Sumile MC играе в друга лига. Добрата физическа форма на плочите беше от значение, защото гарантира минимално количество пукане и напукване, които дори и да се появят, не се вмъкваха между мен и музиката. Въпреки това, когато случайно използвах мръсна плоча или такава със значителна драскотина, Murasakino бързо ми напомняше, че това не беше добра идея.
Независимо дали Sumile MC работеше на рамото Cantano на съответстващата маса или на Aquilar на моя отличен JSikora, тя доставяше подобна изтънченост без граници, също толкова отличен поглед в изпълняваната музика и винаги ме държеше ангажиран. Разбира се, имаше някои разлики. На моя грамофон с масивно натоварена маса и гимбълно рамо, звукът изглеждаше още по-динамичен, богат и тежък. На отличния Cantano с унипивотно рамо, звукът беше още по-отворен и акустиката на много записи се представяше по-убедително. Ето защо на албума на Родриго и Габриела с техните невероятно динамични китари, бях напомнен за техния отличен концерт във Варшава малко по-убедително от JSikora. Представянето беше невероятно мощно, живо и напрегнато, но също така с абсолютен контрол върху всичко, което се случваше на малка, но реалистично възпроизведена сцена. Много компоненти са способни да покажат хеви метъл душите на тези музиканти, но улавянето на тази конкретна интензивност на изпълнението, очевидната химия между изпълнителите и този огромен заряд, произведен само от две акустични китари, е нещо, което само най-добрите компоненти/системи могат да доставят по толкова реалистичен начин. Моят грамофон с отличната AirTight PC3 го прави перфектно; или поне така си мислех, докато Sumile MC не доказа, че е дори по-добра, като извлече още повече информация от канала за още по-вълнуващо и по-присъстващо изпълнение.
Когато стана въпрос за „Четирите сезона“ на Вивалди, забележителната елегантност, изтънченост и способността на Cantano да представя дори най-дълбоките слоеве доказаха, че този грамофон е още по-добър партньор за Sumile за този тип класическа музика. Прекрасен поток, перфектна хармония на всички инструменти, много въздух между тях, отлично предадени емоции с настроението на всеки сезон — всичко това бяха предимства на този грамофон. На моята любима „Кармен“ с Леонтайн Прайс, мощта, енергията и размерът на оркестъра бяха дори по-впечатляващи на Cantano. Докато JSikora ме радваше с непосредствеността си, огромната звукова сцена беше още по-дълбока на Cantano, а певците на преден план бяха по-осезаеми. Всички тези разлики всъщност бяха доста малки и произтичащи от звуковите качества на тези грамофони и рамена. Murasakino блестящо демонстрира своите ключови качества на изключителна чистота, прозрачност, липса на каквато и да е оцветяване, но със стратосферична резолюция във всички случаи. Независимо дали беше на JSikora или Cantano, Sumile MC възпроизвеждаше любимите ми записи по начин, който само малцина от най-добрите фоно дози могат да (опитат да) съпоставят. Някои от тези записи никога не са звучали толкова добре досега.
Мога да обобщя този преглед в едно просто изречение: Това беше най-добрата фоно доза, която съм слушал. Точка. Въпреки че не съм тествал толкова много топ конкуренти, все пак смея да твърдя, че това е една от най-добрите, които могат да бъдат закупени днес. Тя е скъпа, но предлага рядка комбинация от характеристики, които са високо търсени от тези, които преследват върховното звучене. За много хора това ще бъде достатъчна причина да се бръкнат дълбоко в джоба си и да платят. Отново, това е невероятно разрешаваща фоно доза. Тя предоставя чисто, прозрачно и добре балансирано възпроизвеждане, което в същото време е красиво гладко, музикално и завладяващо. Тя перфектно различава дори фините промени в тоналността, височината и динамиката. Когато е необходимо, ще достави изтънчено и нюансирано изпълнение, за да предаде богатството и сложността на красив глас или соло инструмент. Когато се изисква, тя ще избухне с неограничена енергия, за да предаде с перфектно организиран контрол пълната мощ на рок група или оркестър. Във всяко измерение тя проектира голяма, прецизно подредена многослойна звукова сцена, чиито по-дълбоки слоеве са само малко по-малко детайлни от предния план. Със Sumile MC, триизмерните фантомни образи изглеждаха много присъстващи и осезаеми. Почти можех да усетя химията между музикантите и лесно се въвличах емоционално. Звукът беше богат, наситен, информативен до най-малките детайли, но те никога не отнемаха вниманието от музиката. Винаги музиката беше в центъра на моето внимание, защото беше изключително реалистична и естествена. Всяка сесия се превръщаше в истинско трансцендентално преживяване.
Желая да стана свидетел на повече такива сензационни дебюти в бъдеще, въпреки че лично аз бих предпочел те да бъдат по-достъпни. Но така стоят нещата в реалния свят. Усилията, вложени в разработването на продукт, който осигурява най-високо представяне за толкова автентично, вълнуващо и завладяващо музикално преживяване, трябва да бъдат адекватно възнаградени. След като си поставих за цел да притежавам фоно дозата AirTight PC3, ми отне известно време да я придобия, но ето ме днес: щастлив собственик. Сега имам ново стремление — един ден да притежавам Murasakino Sumile MC. Вероятно няма да се случи скоро, но един ден трябва да стане. Ако търсите върховна фоно доза в момента, опитайте Sumile MC. Определено ще си струва времето и най-заслужено спечели нашата награда.
Original article: from 6moons.com by Marek Dyba